zaterdag 17 juni 2017

Te laat, te laat sprak Winnetou

Rully, een plaatsje rond 50 km ten noorden van ons is bekend om zijn wijnen (voornamelijk witte Chardonnay) en zijn château.

Rully - Château
Rondom dit château wordt jaarlijks een "marche gourmande" georganiseerd waar ik al eens eerder een blog aan wijdde. Rully heeft 23 AOC wijngaarden die Premier Cru produceren.
Zodra je Rully binnenrijdt via de D981 staat op de kruising van deze weg en de wegen naar het centrum resp. het SNCF station een sculptuur getiteld "Le vigneron de Rully" van Alain Loget, een niet te missen roestvrij stalen standbeeld van een druivenplukker. Toch is dat niet de reden dat we af en toe naar Rully rijden.

Le vigneron de Rully
Le Creusot is de basis van de 241P17 (de Mistral), een fraaie compound stoomlocomotief van André Chapelon. Deze loc maakt jaarlijks een aantal tochten vanuit Le Creusot, o.a. naar Aix-les-Bains, Les Dombes, de Loire vallei en Zwitserland. Op sommige van deze ritten loopt de route via Chagny richting Chalon-sur-Saône, en bij Rully ligt een viaduct waar de trein onderdoor moet over een kaarsrecht baanvak.

Mistral - 2013
Na allerlei landkaarten (Michelin, IGN) bestudeerd te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat het viaduct bij Rully 's ochtends de beste kansen biedt om een goede foto van de aanstormende sneltreinloc te maken. Er is ruim parkeergelegenheid, het is er 's ochtends rustig qua verkeer, het viaduct heeft een soort trottoir, de trein heeft nog niet zijn vertragingen opgebouwd en de zon, als die schijnt, staat in de goede hoek.

Mistral - 2016
Het enige nadeel is dat we er de wekker voor moeten zetten om er rond 8h00 te zijn. Je wilt toch niet in de schoenen staan van de man die, zoals ons overkwam toen we na onze fotosessie terug naar de auto liepen, ons vroeg of de trein al langs was geweest? Fransen komen per definitie overal te laat voor, en dat is bij een etentje geen punt. Maar te proberen een sneltreinloc in te halen op wegen waar je max. 50, 70 of 90 km/h mag rijden is andere koek!
Voor onze eigen website klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen