zaterdag 19 januari 2013

Paul Vlaanderen en het Dr. Kumar mysterie (10, epiloog)

Hoewel deze serie oorspronkelijk zou bestaan uit 8 afleveringen, zijn het er uiteindelijk toch 10 geworden
Klik hier voor de volledige serie, te lezen van onder naar boven.
In de vorige blog schreef ik dat we nooit meer wat van Dr. Nelson hebben gehoord. Dat klopt ook wel, maar toch was de hele scam wat ons betreft nog niet afgelopen.
Een aantal dagen na de laatste mail van dr. Nelson kwam er opnieuw mail binnen, dit maal van een Engineer Wilson, toevalligerwijs (?) met hetzelfde adres als Dr. Nelson. We vroegen hem om € 2460 en ontvingen een cheque van £ 7000.

Hiermee begon het
Ook in dit geval ging het om een gestolen cheque, en ook in dit geval konden we de eigenaar van de cheque achterhalen en waarschuwen. En ook in dit geval was noch de bank noch de politie ook maar enigszins geïnteresseerd.
Na enige tijd kregen we een telefoontje van Engineer Wilson, wanneer we het geld nu eindelijk eens overmaakten naar zijn logistics agent. We hadden die gegevens nooit ontvangen, dus stuurde hij een e-mail met de benodigde details.
We lieten dit maar even voor wat het was, en gingen op zoek. De heer Frederick A., de logistic agent, bleek gewoon te vinden te zijn op Facebook, en in het telefoonboek. Het ging om een Nigeriaanse student uit Engeland. Dit is weliswaar een gok, maar we hadden sterk het idee dat deze "agent" gewoon onder zijn eigen naam opereert en zijn eigen bankrekening gebruikt!
Na weer een paar dagen verzonden we een mail naar Wilson met de mededeling dat er een probleem was met de cheque; de bank kon niet zeggen wat er mis mee was. Kon hij misschien een nieuwe sturen?

De eerste gestolen cheque (van Dr. Kumar)
En opnieuw dachten we dat hiermee de kous af was. Tot... er een nieuwe cheque binnenkwam, dit keer voor een bedrag van £ 6500, ook gestolen uit hetzelfde chequeboek.
Na enige tijd vertelden we hem dat er ook met de tweede cheque problemen waren, en aangezien de cheques gestolen bleken te zijn, schrapten we zijn "reservering", en wilden we alleen opnieuw met hem in zee gaan als hij het gevraagde bedrag overmaakte, zonder extra's voor zijn logistics agent. En weer kwam Wilson terug, dit keer met een alternatief, zie de volgende e-mail:

"Hello, Good day. Sorry I have not been able to get back to you as we have been busy discussing with our sponsor. It is obvious as the cheque payment method could be accepted as you stated in your mail. Please we are very interested in your hotel and we are asking if you have credit card or equity line so that the money will be deposited into your account. Thanks as we await your early response. Best regard, Robert."

Genoeg voor een verjaardagspartijtje? (Mr. Churchhill)
We begonnen er nu zelf een beetje genoeg van te krijgen, en verstuurden de volgende e-mail aan onze technicus in Aberdeen:

"Dear Mr Wilson Thank you for your continued interest in our accommodation. I would like to briefly recall where we are. Firstly, your sponsor sent me not one, but two stolen cheques, so I find it difficult to believe that the credit card currently on offer, is not stolen as well. Secondly, I am not sure if you are aware, but your logistics agent in Enfield, London (Mr A.) is known as a Nigerian scammer and is currently under investigation by the Metropolitan Police fraud squad. If you want to maintain any form of credibility, you need to find new business partners. In summary, your cancelled reservation remains just that - cancelled. Yours, Sue"

De eerste cheque van Engineer Wilson
En eindelijk hield het op. Op het moment dat ik dit schrijf, en dat is bijna 3 maanden na de laatste mail, hebben we over die periode niet één scam aanvraag meer gekregen, noch voor gîte verhuur, noch voor verjaardagspartijtjes. Zelfs de bedelbrieven voor hulp met het uit een obscuur buitenland exporteren van grote sommen gelds zijn op raadselachtige wijze gestopt.

Samenvattend : de eerste mail waarbij we dachten laten we eens zien hoe dit in zijn werk gaat kwam binnen op 7 mei 2012.
Totaalbedrag "ontvangen" : £ 44740 (ca. € 55750). Ik reken "maar" 1 cheque van Wilson mee.
Totaalbedrag benodigd voor verjaardag en boeking gîtes: € 37470
Totaal verlies van onze kant € 18280, als we zo dom waren geweest op alle drie de aanvragen in te gaan.

De tweede cheque van Wilson : eind goed, al goed?
Wij verstuurden de laatste mail op 8 september 2012. Het staat voor ons vast, aan de hand van de hele voorgeschiedenis, dat het niet gaat om een aantal onafhankelijk van elkaar opererende scammers, die te hooi en te gras wat e-mail adressen opkopen en aan gestolen cheques weten te komen. Het riekt naar een redelijk grote groep scammers, die in één organisatie samen werken, en structureel cheques stelen en mogelijk ook credit cards.
En het is ook zonneklaar dat noch de autoriteiten, noch de banken ook maar enigszins geïnteresseerd zijn in deze praktijken.
Wat mij betreft, ik ben achteraf gezien blij dat we af zijn van dit soort aanvragen. Hoewel het wel betekent dat mijn verzameling gestolen cheques voorlopig tot een schamele vier stuks beperkt blijft....

Voor onze eigen website klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten