zaterdag 27 april 2013

Websites en kerken

Als ik een website vaker gebruik dan normaal, komt er steevast een dag waarop ik denk "zou het niet handiger zijn als....". Negen van de tien keer blijft het bij die gedachte, maar soms krijgt zoiets een staartje. Als ik wat gegevens zoek over romaanse kerken in Bourgogne, kom ik steeds vaker terecht op "Le site sur l'Art Roman en Bourgogne", een site waarop ongelofelijk veel informatie te vinden is over dit onderwerp.

Een deel van het overzicht op "Le site sur l'Art Roman en Bourgogne"

 En aangezien ik graag "nieuwe" dingen ontdek, heb ik daar veel op rond gesnuffeld. En ja, op een dag dacht ik "Zou het niet handiger zijn als er een kaart bij die site hoorde, waarop je snel kunt zien wat voor soort gebouwen er in een bepaald gebed te vinden zijn?". Een vraag aan de beheerder leerde dat hij dat ook wel handig zou vinden, maar dat hij er eigenlijk nooit aan toe was gekomen om zich daarin te verdiepen.
Dat betekende voor mij dus dat ik in mijn eigen database van kerken alle kerken van die site per gebied min of meer rangschikte, zodat ik die database op andere manieren kon sorteren. Een lijstje van kerken rond Montceau-les-Mines was op die manier heel snel te genereren.

Ingezoomd op het gebied van Cluny (Google Map satellite view)

Op een dag liep mijn betere helft echter tegen een optie van Google Maps aan. Een interactieve kaart maken was weliswaar veel werk, maar op zich niet erg moeilijk. En na een aantal dagen fors doorbuffelen beschik ik nu over een digitale kaart van "alle" romaanse kerken in Saône-et-Loire, waarbij in één oogopslag is te zien welke kerken zich in een bepaald gebied bevinden, en hoe de classering van deze kerken is (qua architecturaal belang). De kaart zelf bevat een link naar een korte uitleg over hoe de kaart is te gebruiken.
En de rest van Bourgondië? Dat laat ik graag aan een andere fanaat over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten