zaterdag 20 juni 2015

Het dossier, of Liberté, Egalité, Fraternité (deel 2 van 6)

Voor deel 1 klik hier.

Livret du Citoyen
Op 18 mei konden we naar Mâcon om het dossier af te geven. Daar werd de papierwinkel gecontroleerd, voldoende bevonden en kreeg ik te horen dat ik voor eind juli opgeroepen zou worden voor een inburgeringsinterview, waartoe ik ook een boekje uitgereikt kreeg dat ik maar eens door moest lezen. Dat boekje bleek best wel interessant. Het gaf tamelijk summier aan hoe de Franse staat in elkaar zit, dat Frankrijk een parlementaire democratie is en dat kerk en staat streng gescheiden zijn, hoe de ruimtelijke indeling van Frankrijk er uit ziet, en voor de liefhebbers nog een tijdlijn die liep van de grotten in Lascaux via Clovis, Jeanne d'Arc, de Bourbons, de revolutie, de eerste en tweede wereldoorlog en Vichy naar de de Gaulle en de vijfde republiek. Ik vroeg voorzichtig of ik ook alle Franse regio's, departementen en hun hoofdsteden moest kunnen opdreunen, en het antwoord daarop was nogal ontwijkend. Ik kreeg de indruk dat het allemaal wel mee zou vallen.
Op 21 mei lag er een enveloppe in de bus geschreven in een bekend handschrift, en dat bleek één van de aan mezelf geadresseerde enveloppen te zijn met een uitnodiging voor "het" interview binnen afzienbare tijd.

De aan mezelf geadresseerde enveloppe
Wordt vervolgd.

Klik hier voor de website van La Tuilerie de Chazelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten