zaterdag 27 juni 2015

Het interview, of Liberté, Egalité, Fraternité (deel 3 van 6)

Voor deel 1 klik hier, voor deel 2 klik hier.

Oh la la la, Marianne
Hoewel we ruim de tijd hadden genomen, stonden we toch pas om 11h00 precies zwetend en hijgend voor de balie van de préfecture in Mâcon dankzij een paar tractoren op de weg en doordat de parkeerplaats die we normaal gebruiken slechts voor 50% beschikbaar, en dus mudvol was. Maar goed, Fransen zijn ook nooit op tijd, dus hoe kun je beter aantonen dat je Fransman wilt worden dan door op je eerste afspraak te laat te komen? Daar kwam bij dat de interviewster er ook nog niet was. Uiteindelijk werd ik om 11h10 meegenomen naar een kamertje voor het interview.

Het devies van de République
 De interviewster bleek ook bijzonder vriendelijk, en wilde o.a. weten waarom ik in Frankrijk was komen wonen, wat ik hier nu deed, of ik deelnam aan het plaatselijke leven, wat me bijzonder aantrok in Frankrijk, en, maar die bewaarde ze voor het allerlaatst, waarom ik de Franse nationaliteit wenste. En tussendoor waren er dan nog wat vragen uit het boekje, zoals wat het devies van de republiek was en ("Sorry, dit moet ik u vragen") wat een democratie is. Toen ik bij de laatste vraag het antwoord begon met "Een democratie is een politiek systeem waarbij het volk…" werd ik middenin die zin afgebroken met "o, dat is prima, stop maar, dat is wel genoeg" had ik het idee dat dat interview wel snor zat.

Tricolore
En inderdaad, na 15 minuten interview en 5 minuten doorlezen en ondertekenen van een aantal zaken die ook in het boekje stonden werd ik vrijgelaten met de mededeling dat de hele procedure 6 à 12 maanden in beslag zou nemen, en dat ik daarna opgeroepen zou worden voor een ceremonie in Mâcon met de prefect, of, want er staan weer een aantal organisatorische veranderingen op stapel, in Dijon. Ze vertelde erbij dat ik daar niet per se bij aanwezig hoefde te zijn, maar wij vinden Dijon een erg leuke stad dus…. We zijn benieuwd. (Foto's van Wikipedia)
Wordt hopelijk spoedig vervolgd.

Klik hier voor de website van La Tuilerie de Chazelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten