zaterdag 30 december 2017

Een Kerstvertelling (A Christmas Carol)

Cadeaus uitpakken
Sinds ik een Engelse partner heb brengen we de kerstdagen door in Engeland. Los van het doorgaans grauwe weer en het feit dat het erg vroeg donker wordt 's middags zijn er nog een aantal zaken die bij een Britse kerst horen.
Ik zal een kleine keuze maken voor wat betreft dingen die onverbrekelijk met dit feest verbonden zijn.

Mmmm, spruiten!
Het eerste waar je tegen aanloopt zijn de overvolle winkels met een opgefokt winkelend publiek tot enkele seconden voor sluitingstijd op de avond voor kerst, en de vaak wanstaltig lelijke kerstversieringen in tuinen en aan de gevels van huizen.

Mmmmm, kalkoen!
Dan zijn er de stress die blijkbaar gepaard gaat met de voorbereiding van een kerstlunch; het uitpakken van de cadeaus op de eerste kerstdag; het aanzitten aan de lunch die in elk Brits gezin uit dezelfde gerechten bestaat, dat wil zeggen uit kalkoen, spruiten, pastinaken, aardappelpuree, wortels, stuffing (dat is een onbestemd soort stopverf dat in de kalkoen meegekookt wordt), diverse sauzen, zoals gravy, cranberry sauce, en nog wat andere zaken die er blijkbaar bij horen.

De crackers
Tenslotte kan de maaltijd niet genuttigd worden zonder dat iedereen is uitgedost met een papieren kindermuts die uit een Christmascracker tevoorschijn komt, het voorlezen van en hartelijk lachen om een wetenswaardigheid of een mop uit de kleuterschooltijd van een ieder (uit diezelfde Christmascracker), en het beluisteren van de kersttoespraak van de Britse koningin.

De lunch
En als je dan na de kerst denkt nog even wat cultuur op te snuiven in Londen kom je bedrogen uit. Tussen kerst en oud en nieuw zijn niet alleen veel winkels en restaurants, maar ook de meeste musea gesloten. Voor degenen die Dickens "A Christmas Carol" kennen: mijn partner noemt me Bah Humbug; ik vraag me af waarom?

Voor onze eigen website klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten