zaterdag 30 augustus 2014

Klimaatverandering

Toen we hier in Zuid-Bourgondië een camping begonnen, wisten we niet precies wat de haken en ogen waren van het terrein en het klimaat ter plaatse. En wat we precies voor camping voor ogen hadden was ons ook nog niet helemaal duidelijk.

2008
Wel hadden we een ruw idee: kleinschalig, geen elektriciteit op het terrein, fatsoenlijk sanitair met koelkast en vriezer voor algemeen gebruik, bij voorkeur tenten op het terrein, en iets wat we bij één van onze favoriete campings in Nederland (Camping Zegenoord, in de Loenermark, bij Apeldoorn) hadden gezien: zo mogelijk geen auto’s bij de tent. Dat laatste bleek moeilijker te realiseren dan het klinkt. Buiten het terrein was maar zeer beperkt parkeerruimte beschikbaar. Deze laatste optie hebben we dan ook maar laten varen, mede met het idee dat het toch wel erg handig is om je auto als een soort voorraadkast naast je tent te hebben staan.
De eerste paar jaar hadden we min of meer de hele zomer prachtig mooi, heet weer, soms tot in november. In de jaren daarop hadden we weliswaar af en toe een nat voorjaar, maar tegen de tijd dat de zomervakantie uitbrak was de kleigrond van de camping alweer zo droog en hard dat je er nauwelijks een tentharing in kon hameren.

Hij of zij liet zijn of haar sporen na ... (aug. 2014)
Maar dit jaar, en ook het jaar ervoor, was het echt beduidend anders dan andere jaren. Niet alleen hadden we een slechte zomer, met eigenlijk te veel regen vanaf oktober 2012(!), maar het was ook nog in beide zomers, om met de weermensen van de TV te spreken, veel te koud voor de tijd van het jaar. En wat in de voorgaande paar jaar en uitzonderlijke noodmaatregel was, het gedurende een korte tijd sluiten van de camping voor auto’s, hebben we dat aan het eind van het seizoen 2014 tot standaardregel gebombardeerd. Op het terrein was goed te kamperen zonder natte voeten te krijgen, maar afhankelijk van de rijstijl van de automobilist hebben we af en toe met angst en beven toegezien hoe iemand zich dreigde in te graven door vanuit stilstand veel te veel gas te geven. We hebben ooit één maal iemand met een tractor van het terrein moeten laten halen, en dat hopen we nóóit meer mee te maken.

Niet echt de bedoeling! (aug. 2014)
We vroegen dus onze kampeerders voordat ze arriveerden om buiten het hek, onder een hoek en parallel aan elkaar te parkeren. Daar werden we snel wijzer van (zie foto). Als men netjes parallel parkeert is het eenvoudig mogelijk om 4 (met als absoluut maximum 5) auto’s buiten het hek kwijt te raken. Gebeurt dat wat minder zorgvuldig kun je soms niet meer dan 2 à 3 auto’s kwijt. Maar goed, we hebben na wat aanwijzingen en soebatten en smeken het seizoen af kunnen sluiten met uiteindelijk zonder moeite 4 auto’s buiten de camping gedurende een paar weken.
Dat moeten dan wel auto’s zijn met wat wij beschouwen een normaal formaat. Het betekent verder dat het maximale aantal tenten van 6 naar 4 à 5 terug loopt, een aantal waar we zelf sowieso wel blij mee zijn, en dat ook maar sporadisch voorkomt. Er zijn nog wat meer zaken waar je in eerste instantie niet zo snel aan denkt: aanhangwagen(tje)s kunnen we ook niet meer kwijt. Het transport van de kampeerspullen naar de kampeerplek? Dat kan met een kruiwagen, niet zó verschillend van de bolderkar (waar we momenteel naarstig naar op zoek zijn) die ze in de Loenermark gebruiken voor dat doel.

Ah, op die manier! (aug. 2014)
Alleen voor fietsers verandert er weinig; die kunnen wat ons betreft eventueel de vijfde of zesde plek innemen.
We zijn de afgelopen dagen druk in de weer geweest met het uitmeten van de beschikbare parkeerruimte, het vaststellen van de maximale lengte van een auto (ca. 4.25 m), de benodigde breedte van de vakken (ca. 2.3 m) en het uitdenken hoe de parkeerplaatsen te markeren. Het lijkt er dus op, dat we volgend jaar een camping hebben die verdacht veel lijkt op Zegenoord in de Loenermark. De grote vraag is natuurlijk hoe onze kampeerders hierop reageren; het op de bonnefooi langs komen met een grote Volvo stationcar heeft dan weinig zin meer, en van te voren bespreken lijkt dan de enige mogelijkheid te worden om verzekerd te zijn van een plekje …

Toekomstmuziek? (aug. 2014)
Meer informatie (met zoals de camping tot nog toe reilde en zeilde) is te vinden op de website van La Tuilerie de Chazelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen